Mokra gora (Pogled 2154m, Beleg 2142m) 16.06.2012.god

Vrhovi Pogled 2154 mnv i Beleg 2142 mnv 16. 06. 2012.

Kada pomenemo Mokru Goru, malo je onih koji ne pomisle da idemo na Taru, a mi danas odlazimo na planinu istog naziva. Cilj nam je vrh Pogled, drugi vrh sužene Srbije, koji se nalazi na tromeđi Srbije, Kosova i C. Gore. Put nas vodi preko Raške i ćevap grada Novog Pazara. Prva pauza je u njemu, kod hotela Atlas.

Toplo jutro, ugodna vožnja a odavde nas dalje vode sekretar PD Sandžak Metko i njegov kum Sejo. U sigurnim smo rukama pa samo pratimo njihov auto dole ka Ribariću, jezeru i planini. Nove crkve su zamenile nove džamije a stare fabrike stoje i tamo i ovamo kao muzejski eksponati jednog vremena u kome su ljudi radili i kuće gradili. Kanjon Ibra nam nije novi, ovuda smo prolazili puno puta, ali uvek poželim da siđem dole i hodam vodom, da posmatram litice okićene borovima, da mi zavide oni gore koji se provlače kroz tunele. I tako do Mehovog Krša, prelazimo Ibar preko žutog mosta. Čini mi se da sam u Đurđevića Tari. A sa one strane prijatno iznenađenje, novi asfaltni put koji nas vodi gore u planine. Dole u rupi balkanska granica, jedna od onih koje će, nadajmo se nestati, da ljudi opet budu slobodni bar u kretanju, a to smo već imali. Stižemo do mesta dragog imena, Draga, koje se graniči sa selom Vrba. Tu „od smrče” u 9.45 krećemo planinarski. Malo makadamom, pa onda onim planinskim šumovitim putem gde nam hladovinu pružaju jela i smrča, jedna tvrda a druga mekana, jedna sa šišarkom na gore, druga na dole. A uvek me zbunjuju i traže prepoznavanje. Pre skretanja za dom na česmi punimo flaše, rekli su nam da Mokra Gora u ovo doba godine  nije baš mokra.

Na raskrsnici za planinarski dom čekamo Seja da nam se priključi i ispriča mnogo toga iz njegovog bogatog planinarskog života. Tako stižemo i na one prostore koji su nam dragi a nedostupni. Obogaćuje nam znanje i o ovim prostorima na kojima žive medvedi, tetrebi, ali i molika. Povremeno se okrećemo i posmatramo dole u dolini, a na visini Tutin. Laganim hodom stižemo i do Zogića stanova, a oni kao i naše nekadašnje fabrike, u korovu. Pokrio ih je konjštrak, srećan što više nema konja a ima đubreta. Sa visinom napuštamo šume, gazimo livade i obilazimo kamenje, ništa novo za ove visine. Prijatan vetrić ne da da nam se tela pregreju. Uz povremene kratke pauze stižemo do prevoja sa niskim rastinjem. Na levoj strani je vrh Pogled, a na desnoj Beleg.  Idemo levo, malo nizbrdo, pa gore ka cilju. U 13.50 smo na vrhu posle pređenih 9,5 km. Da mu ne znamo ime nazvali bismo ga Pogled. Odavde se vide: Kopaonik, Golija, Pešterska visoravan, Durmitor, Bjelasica (Zekova glava), Komovi, Hajla, Ahmica, Žljeb, Rugovska klisura, Prokletije, Trapez, Đeravica, Šar planina....Postoji li bolji naziv za ovaj vrh? Postoji li bolje vreme od čistog sunčanog neba? Postoji li bolji ručak od ručka na planini posle uspona od 1063m? Okruženi niskim rastinjem, zaštićeni od vetra, završavamo ručak i slikanje, pa povratak ka prevoju i vrhu Beleg. Ostaci snega sa krokusom ulepšaše trenutak na putu ka novom vrhu. On je kamenit, ćelav, sa njega su vetrovi odneli sve što su mogli. Na njemu smo u 14.50. Silazimo do stanova pa hitamo da obiđemo i planinarski dom domaćina na 1340 mnv na mestu zvanom Bunarevi. Smešten je u šumi, građen oblicama da ne odudara od okoline. Tu su i livadski prostori sa šatorima gde su se smestili planinari koji su juče stigli. Gosti su iz Sjenice i Podgorice pa uspostavljamo nove mostove sa željom da u naše buduće planove uključimo i one prostore gde se do sada ređe išlo. Nadam se da će nam pešterske pećine biti u planu za iduću godinu.

Domaćini nas tradicionalno nude vojničkim pasuljem, ali smo mi već u plan ubacili „ćevapčiće u Pazaru“, pa se zahvaljujemo na svemu što su nam pružili danas. Pozivamo ih da dođu u ovčarsko-kablarski kraj na naše akcije. Čeka nas dug put, pozdravljamo se sa svima osim sa Metkom. On nas ispraća dole do autobusa, pokazujući da se ništa nije izmenio. Tako nas je prošle godine ispraćao do kraja i sa Rogozne.  Pešačenje je završeno u 18.20 posle 21 km. Bilo je uspona 1174 m a spuštanja 1171 m. Pazarili smo večeru u Pazaru pa u Čačak stigli oko 23.30, sa zakašnjenjem, ali sutra je nedelja.